headershadow

Latest Blogposts

Cooling down

Afkoelen is even belangrijk als opwarmen: na het trainen moet het lichaam van het paard geleidelijk kunnen terugkeren naar de oorspronkelijke toestand van rust.

Bij een zware inspanning stijgt niet alleen de hartfrequentie en de lichaamstemperatuur, maar ook het melkzuurgehalte in het bloed (bij inspanningen boven de anaërobe drempel). Door de bewegingen rustig af te bouwen gebeurt het volgende in het lichaam van het paard:

  • De afvalstoffen (melkzuur) worden afgevoerd;
  • De spieren komen weer tot rust;
  • Het paard komt weer op adem;
  • De lichaamstemperatuur daalt;

Na een wedstrijd zie je soms dat er abrupt gestopt wordt met iedere activiteit. Plotseling stoppen na een zware inspanning kan spierklachten veroorzaken, omdat de melkzuurconcentratie niet voldoende kan dalen. Na een zware inspanning mag ook niet onmiddellijk gestopt worden om geen te felle bloeddrukval te krijgen bij het onderbreken van de inspanning. De cooling down is dus even belangrijk als de warming up.

Alle oefeningen die zorgen voor een optimaal herstel na de sportinspanning kunnen dienen voor de afkoeling:

  • Het paard met een langere teugel voorwaarts neerwaarts laten lopen in draf en in stap zodat de bovenlijn gestretcht wordt.
  • Het rijden van een schouderbinnenwaarts in een voorwaarts neerwaartse houding waarbij het paard in de lengte moet buigen en stretchen.
  • Uiteindelijk het paard met lange teugel uitstappen totdat het paard op adem is, de ruiter kan hierbij ook naast het paard lopen.
  • Een rondje ’’buitenom’’ door het bos of om de manege heen is natuurlijk ook een goede manier om het paard ’’af te koelen’’.

De totale duur van een cooling down is ongeveer 10 minuten voor een matig zware inspanning. Als actief hersel na wedstrijden of trainingen met zware inspanningen geleverd worden, is een cooling down van 20 minuten nodig.

0 reacties op “Cooling down

Plaats een reactie


*