headershadow

Latest Blogposts

Rijscholen

Rijscholen Rijscholen Rijscholen Rijscholen

De huidige vier instituten in Europa op het gebied van de klassieke rijkunst zijn op dit moment:

  • de Spaanse Hofrijschool uit Wenen, opgericht in 1572
  • de Portugese Rijschool der Rijkunst uit Lissabon,
  • de Koninklijke Andalusische Rijschool uit Jerez
  • het Cadre Noir uit Saumur zijn

Geschiedenis

In de ontwikkeling van de Europese Rijkunst zien we een hoogtepunt in de glorietijden van de barok, ongeveer tussen 1600 en 1775. Rijkunstige principes die reeds in de klassieke oudheid door de Grieken waren geformuleerd, maar door de vechtmethodes in de Middeleeuwen in de vergetelheid waren geraakt, werden in de Renaissance herontdekt en tot in de 18e eeuw doorontwikkeld.

Paarden dienden hoog afgericht te worden om zo wendbaar, krachtig, elegant en comfortabel mogelijk hun ruiter te kunnen dragen, bij parades, bij transport, maar vooral ook op het slagveld. Om de paarden correct af te richten en de ruiters goed te leren rijden, werden aan verschillende Europese vorstenhoven eigen rijscholen opgericht. De Spaanse Hofrijschool in Wenen is daar ook nu nog het beroemdste voorbeeld van. Ook de beroemde rijschool van Versailles en de Real Picaria de Belém in Lissabon hadden vanaf het midden van de 18e eeuw een grote naam.

Toen de legers van Napoleon aan het eind van de 18e eeuw over Europa uitwaaierden werden man-tegen-man gevechten op wendbare paarden vervangen door massale cavalerie-charges rechtuit. En met de komst van de vuurwapens werd de directe toepassing van de rijkunst geleidelijk aan overbodig. De militaire rijacademies waren vanaf de 19e eeuw toonaangevend voor het verspreiden van trainingsinzichten waarbij alleen de hoogste officieren zich, voor eigen plezier, bezig hielden met ”hoge school”.

De Spaanse Hofrijschool in Wenen wist zowel Napoleon, als de ineenstorting van het keizerrijk en twee wereldoorlogen te overleven. Dat maakt de Spaanse Rijschool, nu 435 jaar oud, tot het enige echte overgebleven instituut der barokke hofrijderij ter wereld. Ook voor de oude militaire rijacademies was er tenslotte in de 20ste eeuw geen plaats meer. Slechts de oude Franse militaire rijschool te Saumur uit 1814 wist zich staande te houden. In 1973 wist de Andalusiche familie Domecq ook de oude tradities van de hofrijderij in Spanje weer tot leven te roepen. De grootste rijmeester van de 20-ste eeuw, Nuno Oliveira, heeft met zijn leerlingen voor een ware opleving van de Klassieke Rijkunst in Portugal gezorgd met als gevolg de heroprichting van de Real Picaria in 1979.

Gezamelijk optreden

In november 2007 was er een wereldpremiere in Parijs. De vier belangrijkste instituten van de klassieke rijkunst uit Europa kwamen hier tezamen.

Rijscholen

Van links naar rechts:

  • de Portugese Rijschool der Rijkunst uit Lissabon op Lusitano’s met directeur Filipe Gigueiredo Graciosa voorop
  • de Koninklijke Andalusische Rijschool uit Jerez op Andalusiers met Manuel Ruiz Gutierrez
  • het Cadre Noir uit Saumur op Selle Francaises met Equyer en chef Jean-Michel Faure
  • de Spaanse Hofrijschool uit Wenen op Lippizaners met Oberbereiter Ernst Bachinger

Het was werkelijk bijzonder interessant om de vier instituten zo van dichtbij te kunnen bekijken en hun overeenkomsten en verschillen te aanschouwen.

Video van de openingsceremonie

 

Video van de hoge school oefeningen

De finale

Rijscholen

0 reacties op “Rijscholen

Plaats een reactie


*